کد خبر: 1143211
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفتگو با «جوان»:
هر سال با فرا رسیدن سال نو تعدادی از گروه‌های جهادی با حضور در مناطق محروم و روستا‌های کم برخوردار جشن نوروز را با خدمات‌رسانی به ساکنان این مناطق برگزار می‌کنند. حالا و با رسیدن به روز‌های آخر سال ۱۴۰۱ دوباره جهادگران خود را برای کمک به هموطنان نیازمندشان آماده می‌کنند. به همین بهانه برای آگاهی از برنامه‌های بسیج سازندگی به سراغ سردار محمد زهرایی، رئیس این سازمان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. 
محمدرضا هادیلو
 
هر سال گروه‌های جهادی عید خود را در مناطق محروم و کم برخوردار جشن می‌گیرند. امسال چه برنامه‌ای دارند؟
اقدامات گروه‌های جهادی بسیج سازندگی در عید نوروز به یک حرکت ثابت تبدیل شده است و برای نوروز ۱۴۰۲ نیز ۹۷ قرارگاه عملیاتی جهادی راه‌اندازی کردیم که وظیفه این قرارگاه‌ها انجام عملیات مختلف در طرح‌هایی مانند بسیج آبرسانی، تعمیر و بازسازی منازل محرومین، اهدای جهیزیه، توزیع کمک‌های مؤمنانه و خدمات درمانی است. محور فعالیت قرارگاهی بسیج سازندگی برای نوروز امسال مبتنی بر دو مدل قرارگاه‌های عملیاتی و ملی است. علاوه بر ۹۷ قرارگاه عملیاتی جهادی بسیج سازندگی، تعداد ۱۰ قرارگاه ملی نیز در سطح کشوری راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین ۳۲ قرارگاه استانی نیز در مناطق مختلف برپا شده است. 
 
این قرارگاه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟
تأمین تجهیزات خدمت رسانی و خدمت هدفمند از مزیت‌های این قرارگاه‌هاست. برخی از اقشار بیست‌ودوگانه بسیج مستضعفین مانند بسیج دانشجویی، بسیج جامعه پزشکی، بسیج مهندسین کشاورزی، بسیج دانش‌آموزی و سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون نیز در هماهنگی با سازمان بسیج سازندگی اقدام به ایجاد قرارگاه کرده‌اند. 
 
چند جهادگر در عید نوروز به اردو می‌روند؟
در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ تعداد ۳ هزار گروه جهادی در قرارگاه‌های استانی و ملی مشغول خدمت‌رسانی خواهند بود که این امر ۵۰ هزار نفر از جهادگران را در برمی‌گیرد. یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری بدان تأکید دارند، مسئله جهاد تبیین و عمومی کردن این گفتمان است و از رسانه‌های مختلف مطالبه کرده‌ایم تا ما را در این زمینه در قالب «قرارگاه رسانه‌ای بسیج سازندگی» همراهی کنند. 
از نظر جغرافیایی قرارگاه‌های ملی بسیج سازندگی در کل ایران فعال خواهند بود که ۱۰ قرارگاه ملی در شهرستان‌های قلعه گنج و فاریاب کرمان، زیرکوه خراسان جنوبی، خوی آذربایجان غربی، کارون و کوت عبدالله خوزستان، هامون سیستان و بلوچستان، دلگان و چابهار سیستان و بلوچستان، قنوات و قمرود قم، همچنین قرارگاه‌های بسیج دانش‌آموزی و بسیج دانشجویی در خوزستان کار خود را از چند روز دیگر آغاز می‌کنند. 
 
عملکرد خودتان را در سال ۱۴۰۱ چطور ارزیابی می‌کنید؟
اقدامات سازمان بسیج سازندگی در سال ۱۴۰۱ در سه محور خدمت‌رسانی جهادی، محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی بود که تجهیز ۶۲ قرارگاه در برنامه بسیج سازندگی قرار داشت. همچنین امیدواریم این برنامه تا پایان سال ۱۴۰۲ ادامه یابد که با شبکه‌سازی و آموزش جهادگران در سراسر کشور، سعی در تخصصی‌سازی گروه‌های جهادی با همکاری سایر اقشار بسیج داریم که به عنوان مثال با فعالیت گروه‌های جهادی در طرح بسیج آبرسانی موفق شده‌ایم بیش از ۱۵۶۰ پروژه و ۱۲۰۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی در مناطق محروم را با موفقیت به اتمام برسانیم. 
ضمن اینکه ۱۱۰۰ پروژه راه‌سازی بسیج سازندگی در مناطق محروم اجرا شده است. ۱۸۴ مسجد در کشور را تعمیر و بازسازی کردیم و پس از اتمام کار با اقدامات فرهنگی در مساجد فعالیت جهادی خودمان را ادامه دادیم. 
از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، برگزاری رزمایش‌های جهادی و خدمت‌رسانی در قالب طرح جمعه تا جمعه به‌صورت هفتگی ادامه داشته که تمرکز در این رزمایش‌ها، بر ارائه خدمت و توزیع کالا توسط اقشار بسیج است. در مجموع در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵ میلیون بسته معیشتی، ۵۰۰ هزار بسته بهداشتی، ۱۸ هزار سری جهیزیه، یک میلیون بسته لوازم التحریر و آموزشی از سازمان بسیج سازندگی توزیع شد و همچنین خدماتی نظیر آزادسازی بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر زندانی معسر و جرائم غیر عمد، ساخت و بازسازی ۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین و ارائه بیش از ۲ میلیون ساعت خدمات آموزشی بخشی دیگر از خدمات سازمان بسیج سازندگی در این مدت بوده است. 
 
در زمینه اشتغالزایی هم اقداماتی داشته‌اید؟
در سال جاری که چند روزی به پایانش مانده ۵۰ هزار طرح اشتغال اجرایی شد و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ۳۰ هزار نفر دوره آموزش‌های کسب و کار برگزار شد. تاکنون هزار و۸۰۰ صندوق ایجاد شده و در مجموع ۲۸ هزار و۱۵۰ صندوق قرض‌الحسنه و هزار و۵۸۰ تعاونی تشکیل شده که یک میلیون و ۳۰۰ هزار عضو دارند. همچنین تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۰ شغل به همت صندوق‌های قرض‌الحسنه امسال ایجاد شد. 
طرح تسهیلات تبصره ۱۶ اشتغال را داشتیم که در این طرح ۲۰۷ هزار نفر ثبت‌نام کرده و تاکنون ۳۲ هزار نفر به بانک معرفی شده‌اند و تعداد ۱۴ هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات به ارزش هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان جذب شده است. 
 
در مورد دهکده‌های اقتصاد مقاومتی هم توضیحاتی بفرمایید. 
 راه‌اندازی ۱۵ دهکده اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور کار بسیار بزرگ و مهمی بود. این دهکده‌ها به صورت پایلوت در استان‌های مازندران، قم، کرمانشاه، سمنان، قزوین و فارس ایجاد شده‌اند که ضمن آموزش در عرصه‌های صنایع تبدیلی و کشاورزی، منجر به ایجاد ۱۴ هزار و ۹۷۰ شغل در کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی شده است. همچنین تفاهمنامه همکاری در قالب طرح جهاد روشنایی برای اجرای ۱۱۰ هزار واحد نیروگاه کوچک خورشیدی پنج کیلوواتی خانگی منعقد شده که تاکنون تعداد ۷۰ هزار و۳۱۳ متقاضی احداث نیروگاه‌های خورشیدی شناسایی و ثبت‌نام شده‌اند. 
گروه‌های جهادی بسیج سازندگی شبانه‌روز و با تمام قوا در خدمت‌رسانی به مردم ایران اسلامی کوشا هستند و در هر رویداد و حادثه‌ای جهادگران بسیجی پای کار آمده‌اند. این ادعا را بسیجیان در حوادث غیر مترقبه اخیر مانند امدادرسانی به مردم زلزله زده خوی و کمک‌رسانی به مناطق برفگیر کشور به خوبی نشان داده و ثابت کرده‌اند بسیج همیشه کنار مردم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار